advancedridah

Alla inlägg under april 2011

Av Kakan - 30 april 2011 21:27

Äntligen tänker ni: nu har filmen på Karins fullständigt misslyckade tävling kommit upp på youtube! Begrunda 8)
 

 
Imorgon ska jag till Vaxholm och kolla då Emma tävlar MarsenBogesund - med andra ord ska jag gå upp klockan 7 :( MEN DET ÄR VÄRT DET!! Restiden är 2 timmar och jag kommer troligen missa en av bussarna som typ går var femte timme, men vi hoppas på det bästa. Ska typ gå och lägga mig nu.. Men tjingeling!

Av Kakan - 28 april 2011 17:19

Halahajah! Idag har det varit en speciell dag. Eller okej, kanske inte, men en rolig dag i alla fall! Underbart väder som vanligt, men på gränsen till för varmt. Förjävligt att gå upp halv 7 för att komma till stallet .__. men man blir pigg ganska snabbt, men FACK vad jag är trött just nu!
 
Idag var bara jag och Paulina där ifrån min grupp, så man trodde att det skulle bli mycket arbete men vi slapp mockningen (vilket är det jobbigaste..). Det första vi fick göra var att vi skulle träna på "utställning", visa upp hästen vid hand det vill säga! Nougat var visningshästen idag. Vi fick träna på uppställning, skritta, trava och allt som ingår därtill. Är ändå rätt mycket att tänka på. Jag ääägde!! Okej, inte direkt, men jag tycker jag skötte mig rätt bra 8) Nougat var snäll och doktig.
 
Efter det skulle vi rida. Eftersom bara vi två var där så var det bara vi två som skulle rida, och det är inte helt fel. Tanken var att jag skulle ha Trixie, men då jag hörde det så blev jag iushwiehdoiwejdowj och kände för att byta, och det gjorde jag också, för jag vet inte riktigt om jag kan hantera en så pigg häst. I alla fall inte än, så jag fick Minty istället, och henne känner jag mig jättesäker med!
 
Temat för dagen var uppvärmning, hur man värmer upp hästen på bästa sätt. Jag gjorde mitt bästa, men Minty är ju ingen lätt häst. Att gå fint är svårt för henne. Tycker hon rör sig fint, men att gå i form är väl inte det lättaste för henne, och det känns inte värt att försöka få henne att göra det heller. Många som rider henne glömmer bort att rida för att de bara sågar och sågar och sågar.. Man ser till och med hur huvudet vickar fram och tillbaka, men jag vill inte göra så, absolut inte.
 
Under lektionen gick det väldigt bra och fick inte några konkreta klagomål så jag är nöjd 8) Märkte att jag red bättre med händerna denna gång, så det blir bättre och bättre. Det som gick bäst var galoppen, där hon verkligen bjöd fram.
 
Efter lektionen svampade jag av henne lite och tog ut henne i hagen. Och fick godis såklart hölhaöalkhgh. Sedan hade vi lunchstalltjänst. Minty hade skitit i krubban så jag var tvungen att ta bort skiten. EUW! Hade dessutom sadeln att putsa samt tränset. Tränset var jävligt smutsigt, säkert inte smörjt på typ 982372 år. Sen fodrade vi, fixade höbalar och efter det var det dags för lunch: PANNKAKOR!
 
När vi ätit färdigt så gick jag, Paulina och Emma ut och fotade, eller snarare jag fotade xD Orkar inte ladda in bilderna i datan just nu så ni får se dem någon annan gång. Lunchrasten tog slut och vi gick till stallet igen för att slutföra dagen. Vi skulle då visitera, och vi fick välja häst. Valet var självklart: GLOBUUS <3
 
Lyckades ställa in han i spiltan så han började kalasa på höet och kraftfodret, jag ba najje! Så jag försökte vända honom och sätta fast honom i kedjorna som finns vid spiltväggarna men det var tydligen helt jävla omöjligt. Jag försökte allt möjligt kändes det som och jag var trött och orkade inte, så Paulina tog tag i honom och då löste det sig på direkten. Fitta, jag kan ingenting x'D

Vi skulle fylla i ett papper med diverse visiteringsgrejjor som man skulle göra. De flesta grejerna var självklara och saker man gjort förut, medans jag fick testa på 3 nya grejor: andningsfrekvens (tror jag det var..), vilopuls och temp. Pulsen var åt helvete. Den var rent utav omöjlig att känna, och när man väl kände den började han ruska med huvudet som ett jävla jag vet inte vad. Tempen var också lite komplicerad, han ville inte ha tempen i rumpan. Han ba "NEEEJ, inte där >:c". Så knep han svansen så jag inte skulle komma åt x') Gollig. Men han var frisk, hade 37,0 på pricken 8)
 
Sen var dagen slutt.. Ansträngande dag, men kul, imorgon blir värre.. Usch!
 

SWEETIEPIEEE!  

Av Kakan - 27 april 2011 20:07

För det första: OH GOD IT'S HOT! Fyfan! Tog typ på mig tjocktröja, jacka och allt, blev ju.. Lite varmt. Höh. Är ju så fint väder nu. Typ 21 grader hela tin. Vill inte ens föreställa mig hur sommaren kommer bli.

Är väl bäst att man skriver någon gång så att man slipper skriva om 2 ridpass imorgon. Är trött som fan, har inte sovit nå eftersom man vridit dygnet helt och hållet under påsklovet. Förut vaknade jag tre på dagen, idag gick jag upp klockan 7. Skolan började 8.30 och då man väl kom dit så var lektionen inställd... YEA... Sen slutade skoldagen 4, och dagen var fullproppad med lektioner dessutom! Jobbigt värre. Men hursomhelst.
 
Igår hade vi markarbete, vilket betyder hoppning nästa gång. Känns som det var typ en vecka sen vi höll på med det, men tiden går ju fort och jag har ingen koll alls. Orkar inte ha koll på onödiga saker som passerar minnet. Aja.
 
Jag hade Kilimanjaro. Än en gång fick jag hämta honom direkt efter ryttaren som red honom innan. Han verkade faktiskt inte alltför besvärad av det, men hästarna har ju stått 4 dagar nu över påskhelgen så. Många hästar var lite pigga, Killen var ingen av dem om man säger så x'D Men jag var ändå nervös, för vi var typ 10-11 stycken i ridhuset, och då red vi inte ens i hela. Ponny.. Visst, inga problem, men med stora hästar som Zeb så blir det ganska ont om plats då man ska hålla avstånd osv osv.
 
Men han var jättedoktig de övningarna vi väl gjorde. Galopperade inte denna gång. Vet att det är en dålig ursäkt men dels är jag rädd för att hästen framför ska sparka mot min häst (händer typ titt som tätt att hästarna surnar till på varann) och sen så är det så trångt! Hade ju typ ingen plats att galoppera på *tycka synd om mig själv*
 
Alla övningar gick dock åt helvete eftersom jag hade fem meter för långa läder, and i should have fix that BUT WTAAAAFFAKK!
 
Känner mig inte särskilt förberedd inför hoppningen nästa tisdag. Fyfan asså. Har bara hoppat med en storhäst i mitt liv och det var Lukas. Han var hur stabil som helst men.. Ja. Vi får se om det blir något skutt för mig... Hmm.
 
Imorgon är det stallet med klassen i alla fall! Ska bli asakul :) Ska ta med mig kameran så kanske det blir lite bilder sen. Tjingeling!

Av Kakan - 26 april 2011 15:40

Dag 15 - Favoritras.
 
Är väl dags att göra den sista nurå. Favoritras är ett svårt val asså! Jag brukar mer gå efter personlighet och så.. Men har alltid gillat kallblod, för dem e så lugna och snälla (ja, de flesta i alla fall). Och sen shettisar för de är också så söta! Fast sen gillar jag också fjordingar, akhal-teker, alla hästar med roliga öron (xD typ kathiawari) osv osv.. FAN JAG KAN INTE BESTÄMMA MIG! Korsning säger vi då x)
 

AAAAAAAAAAAAAH ÖRONEEEEEENEEE!!
 
Blöahak, då jag försökte hitta en rolig bild på en sån hest så kom jag in på en sida som försökte ge mig virus ._. fittingen

Av Kakan - 20 april 2011 23:10

Jag hittade en fett cool grej! Kania, som stod på ridskolan förut står nu i Hälsingland! ÅH MAJ LÅRD!!
 
Okej.. Det där var nödvändigt men ja xD Kanske man får se henne i sommar då ;) Inte för att jag tyckte om henne så mycket men.. Ja.

Av Kakan - 20 april 2011 21:42

Ja, jag har den låten på huvudet xD Gay ._.

Idag är jag på lite gladare humör. Sorry för värsta deppinlägget igår men ja.. Det är inte kul att känna att man är värdelös. Bara att ta nya tag nästa ridtur! Det konstiga är att jag aldrig känner mig nervös på ponny, och därför funderar jag faktiskt smått på att gå ned på ponny igen, men alla ridlärare måste typ ha damp på mig, som jag velar fram och tillbaka men jag vill VERKLIGEN! Älins grupp är så mysig <3
 
Men ja, som ni kanske gissat så följde jag med Älin idag då hon red, hon hade Chiko :) En mysig pillevink det där. Har bara ridit honom typ en gång, men han har utvecklats väldigt bra sen jag red honom tydligen så.. Ja! Tänkte inte säga så mycket mer but.. Älin: YOU GO GIRL! Du rider bra, bby, bara att tänka på händerna och armarna, men ja.. Jag vet hur det är. Själv kommer jag aldrig ifrån det. IT SUCKS MAN!
 
Och en till grej: JA! Vi ska bli skötare tycker jag. Annars blir jag arg. Vore kul att få vara i stallet lite mer känner jag. Du kan ta Nansen eller Chiko så tar jag.. Ja, det får väl bli någon ponny da. Om inte du vågar dig på någon storhäst. Alla hästar är jättesnälla! Speciellt Bontje, tror du skulle gilla na :D Själv funderar jag på, om det ska vara ponny.. Typ. Äuhm.. Nej, förresten, jag tar den som inte har någon istället xD Känns så taskigt annars.
 
MEN NU TILL BILDERNA!


Rompaaaa! 


Chiko är fett pepp 8)


Mysigt väder 8')


AAAAAH GLOBUS HERREGUD HAN ÄR SÅ FIN JAG TAR FAN LIVET AV MIG!! <3


Motljus -.-


Daisy 8)


Älin kollar på mig och ba: what the hell? Fin hest :D Snodd -.-


YEAH!


Travelitrav! Ja, jag älskar att fota i ridhus!


GLOBUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUU
UUUUUUUUS <3


BÄEUUUUUUUUUUUU xD


Killen! <3 Va tvungen att fota han för han va så fin 8)  genomtramp? ;o


Galopp!


Tajt ass.




AAAAAAAAAAAH SKITSÖT! <3


Älin kommer typ döda mig för att jag la upp den här bilden (A)


Gudomligt söt! Fast det tycker ju jag om alla hästar x)


Också Killen <333 Min bejb. Kolla ådrorna på benen, reowr!
 
Onödig information:
- Jag har ändrat mitt tredjehandsval på tävlingen till Kabaré istället för Rita för att försöka undvika att jag får henne nästa gång xD Känns lite tråkigt att tävla på samma häst, even though i love her and all.. FÖRLÅT RITA <3 Fast ja.. Frågan är ju om det blir någon tävling om jag fortsätter rida som en jävla fitta..
- Jag vill ha en ny kamera, för seriöst.. Kolla ridhusbilderna - INTE OKEJ..
 
Japp, det var väl det. Tjaba!

Av Kakan - 20 april 2011 00:31

Ibland så går inte saker som man tänkt sig. Det är sånt livet är, men ibland så känner man att man behöver få lyckas och så kände jag idag, men såklart så blev det raka motsatsen. Jag kom till stallet, peppad som fan. Fick Killen, precis som förra veckan. Tycker verkligen om honom. Visserligen var jag kanske lite labil och lätt sentimental då jag kom till stallet igen, men på något sätt så kändes det som han försökte trösta mig. Förmodligen är det inte så, jag menar.. Varför skulle en häst trösta någon? Men det kändes bra just då i alla fall.
 
Till ridlektionen dåra: vi satt upp utomhus, eller ja.. Snarare dem då min häst gått lektion innan. Då vi kom till ridhuset var den tidigare ryttaren påväg ut, men då tog jag Killens tyglar och så var det dags för en till ridtur för hans del. Man såg verkligen besvikelsen i hans ögon, han ba "neeej, inte igen..". Det kändes inge bra alls och jag ville bara typ krama honom och bara ta in honom i stallet och ge honom mat. Men så blev det ju inte, utan jag försökte ta in han i ridhuset, men han ville inte. Men efter ett tag gick han in.
 
Satt upp och började skritta lite, snart var det dags att trava. Allt kändes bra. Hans trav är så långsam dock, och man ställer sig alltid upp typ tre meter då man rider lätt. Uppvärmningen gick finemang och jag galopperade faktiskt vilket jag är glad över att jag gjorde! Stolt är väl att ta i, men det kändes som ett framsteg men man kan väl säga att det blev ett steg fram och två steg tillbaks..
 
Varför? Jo, vi skulle ju ha kadrilj. Att rida bredvid andra är inte min grej. På andra hästar - visst, men inte på ridskolehästar som hyser agg mot alla andra så fort de kommer för nära. Killen är ju en ganska seg kille, men då musiken slog på så blev han fanimej pigg. Jag blev nervös och att trava bredvid andra och hålla på.. Det blev för mycket. Jag ställde mig vid det lilla spåret ett tag. Grejen är den att Killen kände sig inte så bekväm med att vara själv där med den läskiga musiken som spelade. Så helt plötsligt vände han sig om och började galoppera. Så dramatiskt var det inte, men tillräckligt jobbigt för mig. Jag blev gråtfärdig, jag vågade inte, det var bara att sitta av och det gjorde jag och gick in i stallet.
 
Och sen grät jag.. I typ en timme. Kändes väldigt meningslöst egentligen såhär i efterhand, men det är ibland svårt, man kan liksom inte rå för det. Det blir bara värre då folk frågade hur det gick. Nej, fyfan.
 
Känslan av att inte klara av någonting, den är jobbig. Kan inte hjälpa då den kommer och kan inte bli kvitt den. Att vara rädd är verkligen jobbigt. Jävla skit, JÄVLA JÄVLA SKIT!!!
 
Tack Maja och Älin för kvällen i alla fall! Vore det inte för er så hade jag nog bara suttit och bölat framför datan. U MADE MY DAY <33 :')

Av Kakan - 19 april 2011 15:54

FAN VAD JAG SKA GALOPPERA IDAG ANNARS SKITER JAG FAN PÅ MIG! Måste fan komma över min rädsla snart innan jag.. Ja, gud vet vad ._.

Presentation


ADVANCEDRIDAH LIKSOM BAAAARA!

Omröstning

Visst kan Globus gå dressyr?!
 Klart han kan! Alla kan!
 Jodå, men inge bra.
 HAN ÄR EN STJÄRNA!
 Nej, jävla köttbulle det där asså.
 Jag vet inte, har inte sett han in action.

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14 15 16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26 27 28
29
30
<<< April 2011 >>>

Gästbok

Länkar

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Översätt bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards