advancedridah

Direktlänk till inlägg 7 juni 2011

Ridskolans dressyrstjärna: den stora vita.

Av Kakan - 7 juni 2011 21:41

Domedagen - vi är förlorade! Eller nä..
 
Nu har jag då ridit Askepot för första gången och jag tycker hon är en väldigt trevlig häst! Ridmässigt kanske vi inte kompletterar varandra till fullo, men jag tyckte ändå om henne för hon är så lugn, har stått på ridskolan länge och därav väldigt van vid miljön så det var inga konstigheter eller så.
 
Det hela började med att vi hade x-hästar, alltså att man får välja vilken pålla man vill sitta på för dagen. Jag var lite sugen på Szmer ändå, men då Pottan skulle gå med och jag alltid varit lite nyfiken på hur hon är under sadeln så tog jag en chans. Brukar ju annars vara ganska mesig, men hon kändes bra ändå!
 
Vi gick ut och satt upp och knallade iväg mot paddocken för att rida där ett tag, men det var så jävla dammigt så det blev bara lite uppvärmning. Jag var en jävla skitunge som vanligt och vågade inte galoppera, men traven kändes jättebra. Vissa hästar har ju en sån skumpig trav, andra laddar och vissa springer på som någon travhäst men hon var alldeles normal.
 
Väl inne i ridhuset så bestämde jag (efter lite betänketid) mig för att galoppera, Askepot blev jätteglad! Vi skulle först komma i skänkelvikning, sen gå emellan två koner, fatta galopp och galoppera förbi en annan kon och byta varv.. Komplicerat! Och hästarna blev taggade, därav min nervositet. Hon blev inte för glad i mössan dock, för jag försökte hålla henne stadigt på sin plats x) Men en gång blev hon jävligt glad och skuttade iväg (kändes det som) och när jag saktade av henne blev hon lite frustrerad och skrapade med hoven i marken. GOLLIG! <3
 
Efter det försökte vi ställa hästarna lite mer och gå in på en mindre volt. Askepot är väldigt stark i munnen säger många, men jag tyckte hon inte var såå stark, dock en utmaning att få att gå bra. Varje gång jag försökte lirka lite med henne förböjde hon sig bara i halsen, men lite lyssnade hon framåt-nedåt på slutet, även om det kanske inte riktigt var mitt mål för denna lektion.
 
Men nogsnackat nu. Måste plugga till hästkunskapsprovet som vi har imorgon. Det handlar om sjukdomar och jag är värdelös på det men det ska nog gå hyffsat ändå. Har ju inte varit i skolan senaste veckan så jag har även ett till prov som jag ska göra: leda och visitera häst. Ska nog inte vara så svårt, men lärarna brukar inte vilja sätta mvg på mig även fast jag tycker att jag gör rätt men.. Man kan ju inte alltid vara bäst och det är jag långt ifrån xD
 
En liten bild på fina Askepot!


Ja.. Såhär gick hon ju inte med mig direkt. Huvudet typ 328278372 meter upp i luften, men som ni ser så kan hon ju. Alla kan, till och med Globus som jag hoppas på att få rida ganska snart. Saknar dig gubben <3
 
Btw - bilderna från dressyrtävlingen kmr ngn annan dag. Orkar inte just nu. TJING!!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kakan - 11 juli 2011 17:18

Näe vet ni vad! Nu byter jag blogg, here's the link *confetti thrown*http://lyktstolpenkltre.blogg.se/ Vet att ni diggar namnet.Näe, but i do.Kommer vara lite mer allmän och så. Inte bara hästisar! Men ändå mycket häst, såklart, då ridningen drar igå...

Av Kakan - 29 juni 2011 21:58

Har börjat med överdrivet mycket utropstecken igen men vafan - LEV MED DET! Det ser i alla fall ut som att vi ska åka till Hälsingland i alla fall i år och jag är asgla över det såklart. Min sommar har hitills varit ganska deprimerande, även om den h...

Av Kakan - 26 juni 2011 02:48

Ja.. De är ju i för sig inte mina hästar men fyfan vad jag saknar mina hästar! Har inte varit i stallet på evigheter och jag gör typ ingenting på dagarna, är bara hemma och spelar. Igår hade jag lite omväxling i alla fall, va hos Paulina som fyllde å...

Av Kakan - 22 juni 2011 23:39

Skrev nyss in denna på fejj men seriöst - DEN ÄR SÅ JÄVLA ROLIG! Ja, det är synd om hästen men annars, tycker ni inte han fick det han förtjänade? Klantarsel!    Har ni några invändningar så är det bara att kommentera 8) ...

Av Kakan - 20 juni 2011 23:15

För några timmar sen fick jag då reda på vilken ridgrupp jag ska börja i och det blir gruppen på måndagar kl 19.10. Tyvärr, Älin, men din ridtid är för tidig och det här var den gruppen som ridskolan erbjöd :/ Har ridit i denna grupp förut, ridlärare...

Presentation


ADVANCEDRIDAH LIKSOM BAAAARA!

Omröstning

Visst kan Globus gå dressyr?!
 Klart han kan! Alla kan!
 Jodå, men inge bra.
 HAN ÄR EN STJÄRNA!
 Nej, jävla köttbulle det där asså.
 Jag vet inte, har inte sett han in action.

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2011 >>>

Gästbok

Länkar

Besöksstatistik

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Översätt bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards